Våldtäkt och kultur – En recension av Ann Heberleins bok

Ann Heberlein släppte sin bok ”Våldtäkt och kultur” under Almedalsveckan. På en biograf, på Adelsgatan i centrala Visby. höll författarinnan hov, En gång var det ju osäkert om boken ens skulle kunna släppas, men nu släpptes den. En viktig bok, en läsvärd bok. En bok som ger större insikt och mer kött på benen. En bok som alla borde läsa, men vissa kommer att vägra befatta sig med. En bok som handlar om kopplingen mellan kulturen man har växt upp, med det ökande antalet gruppvåldtäkter och våldtäkter.

Crowdfunding-sidan drog in insamlingen, och skickade tillbaka alla pengar till de som donerat sina slantar till Ann Heberleins bok. På något sätt hade man landat i slutsatsen att boken var hemsk, och opassande. Där och då var det möjligt att boken ”Våldtäkt och kultur” hade stannat, stoppat redan i planeringsstadiet. Men Heberlein gav inte upp, inte heller hennes förlag – Greycat Publishing. De drog igång en egen insamling, som fixade slantarna med råge.

”B 4383-14 LINKÖPINGS TINGSRÄTT VÅLDTÄKT

Den 14 mars 2014 hade J varit på krogen med en väninna. Hon är en tjej i tjugoårsåldern och hade druckit några glas vin med en kompis. Vid halvfyratiden på morgonen bestämde hon sig för att gå hem till en manlig bekant som hon träffat sedan en kort tid tillbaka. De skulle prata och eventuellt skulle hon stanna kvar hos honom resten av natten. Han bodde på Konsistoriegatan. Hon trodde att hon visste var gatan låg, men hittade den inte. Hennes telefon fungerade inte, så hon kunde inte använda GPS-funktionen.

En kille som hon aldrig träffat förr kom plötsligt cyklande på Gustaf Adolfsgatan. De pratade med varandra på engelska och han sade att han bodde på Konsistoriegatan och skulle visa henne vägen dit. J säger i förhör att hon är van vid alla sorters människor eftersom hon arbetar på ett socialkontor. Hon var vänlig mot mannen, som hon är mot alla. De promenerade genom stan. Han satte sig vid ett tillfälle på en bänk och sade att han hade ont i låret. Han ville att hon skulle massera honom. J avböjde detta och sade att hon hittade själv. Han däremot propsade på att slå följe med henne och hon blev inte av med honom…”

Heberleins bok är lika läsvärd som den är brutal. Det är brutala våldtäktsfall som fladdrar förbi, som skapar ångest, ilska och förtvivlan. Ångest för att vi har hamnat där vi har hamnat. Ilska för att vi har hamnat där vi befinner oss. Ilska för att det inte ens går att diskutera titeln på Heberleins bok innan några verklighetsförnekare försöker stoppa diskussionen, debatten och boken.

NB Nyhetsbyrån rekommenderar läsarna att läsa boken. Boken är ett samtidsdokument, om ett Sverige där man till slut verkar kunna börja tala om problem, utmaningar och orsaker. Äntligen. Boken finns att köpa på bland Adlibris. Köp den. Läs den. Genom din insats kommer Du att göra skillnad…

Fredrik Antonsson

Gillar du det vi gör? Stötta oss på Swish: 123 677 30 30 eller på Patreon.

Become a Patron!