Bokrecension – Höstregn av Lars Wilderäng

För några veckor sedan släpptes uppföljaren och den avslutande, andra delen i Lars Wilderängs serie med Höstsol och Höstregn. NB Nyhetsbyrån recenserar Höstregn, och ger den högsta betyg. Wilderängs skrivande, som har utvecklats under åren, är nu mycket bra. Har Du inte läst Höstsol, köp den. Att ha läst Höstsol är en förutsättning för att kunna ”njuta” av berättelsen i Höstregn.

Höstsol och Höstregn handlar om ett ryskt anfall på Sverige och västvärlden. Wilderäng lyfter i sin bok fram händelser på slagfältet i Sverige, men även i Estland och andra delar av vårt närområde. Utöver det läggs stor fokus på spelet i den internationella politiken. Höstregn knyter ihop berättelsen från Höstsol på ett sätt som gör att man bara vill se böckerna bli film. Eller iallafall ett dataspel…

Wilderäng debuterade med böckerna Midvintermörker och Midsommargryning, två böcker på samma tema men ändå väldigt annorlunda. Wilderäng har tagit ett större helhetsgrepp över berättelsen och idag behöver man inte vara MÖP* för att sträckläsa Wilderängs böcker. Språket är mer levande, persongalleriet håller bra ihop och det är inte alls svårt att följa med i berättelsen trots att den hoppar mellan olika platser i ett rasande tempo.

Höstregn rekommenderas varmt till de läsare som intresserar sig för försvars- och säkerhetspolitik, för maktspel och action. Höstregn slog knock på mig, och sträckläsningen – mitt i brinnande valrörelse – uppskattades inte av många i umgänget. Favoritkapitel? Narva, Estland 3 november 15:17 lokal tid.

MÖP betyder för övrigt Militärt Överintresserad Person.

Fredrik Antonsson