Recension – Visselblåsaren

Recension – Visselblåsaren

Skribenten Per Hagwall recenserar teaterpjäsen Visselblåsaren för NB Nyhetsbyråns räkning.

Jag skulle kunna kalla den ”en rasande uppgörelse med sin hycklande samtid , en Röda Rummet för 2000-talet.” Men nej, så förutsägbar skall jag inte vara, och så förutsägbar är inte föreställningen. Den är inte heller så lättsmält som Strindbergs genombrottsverk, för mig tog det flera dagar att processa.

Jag kan sträcka mig till att säga att pjäsförfattaren Ganman håller upp en grotesk skrattspegel framför samhällsutvecklingen. Men det är inte spegeln som är grotesk, det är verkligheten som speglas i den.

Föreställningen går snabbt över från att handla om Assange till att handla om Sverige. Eftersom det står i säljtexten avslöjar jag inte för mycket om jag säger att flera medlemmar ur den sittande expeditionsministären medverkar. Den som förväntar sig ett hjälteporträtt av Julian Assange blir besviken, det är inga hjältar vi får se på scen …utom möjligtvis Cyndee Peters.

Alla länder har sina absurditeteter, vi har många. Ganman påminner oss om hur många. Och om ett moralsystem styrt av en ständigt undflyende Värdegrund där fördömandet av minsta avvikelse samsas med acceptans för värsta tänkbara illdåd, bara det utförs av rätt person. Vore dubbeltänk en olympisk gren skulle Sverige ha medaljplats.

Rasmus Dahlstedt spelar alla roller på scen, och en del på filmduken också. En imponerande prestation att hålla repliker, kroppspråk och klädsel i huvudet för en 90-minuterföreställning. Det är teater, och det är nära mellan scen och publik, så som vanligt skall du inte sätta dig längst fram om du inte vill riskera att bli tilltalad, du skall framförallt inte filma föreställningen med din mobilkamera, då blir du definitivt tilltalad.

Rekommenderar jag den här pjäsen? Ja, det gör jag, mest till de som antagligen inte kommer att se den, för att de tycker den känns för ”höger”. Vilket inte är en rättvisande etikett. Det som kritiseras kan inte inordnas i någon enkel partimatris och föreställningen stryker ingen medhårs.

Visselblåsaren har en föreställning kvar på Teaterstudio Lederman i Stockholm, Gästrikegatan 13, den 18/10, kom gärna innan, det finns stora mingelytor och en bar med humana priser. En turné är också planerad, första anhalten blir den 26/10 på Stenkrossen, Kastanjegatan 13 i Lund. Som av en tanke sker landsortspremiären i en stad som redan har en visselblåsare, en som har det som jobb alltså, anställd av kommunen… Det är också väldigt, väldigt svenskt.

Info om biljetter, priser, tider och platser finns på https://visselblasaren.com/butik/

Manusförfattaren Jens Ganman är aktuell med sin nya bok ”Det lilla landet som kunde”, som han skrivit med Mustafa Panshiri. Regissören Fredrik Hiller medverkar som regissör och skådespelare i filmen Operation Ragnarök, som har premiär i december, skådespelaren Rasmus Dahlstedt kan höras i podden Antipodden som han gör tillsammans med Paul Pascalau. Teaterstudio Lederman har ett varierat program med konserter, teater och event http://www.teaterlederman.com/forestallningar/.

Per Hagwall